PROJECT Amanda

Bouwverslag deel 2

37-3-2012 De temperatuur wordt weer wat aangenamer om te werken. Nadat de opbouw zover is voorbereid ga ik beginnen aan het vullen van schroefgaten, schuren en voorbereiden voor de glasvezel bekleding.

Nadat alles is gevuld en geschuurd wordt er een laag polyurethaan met een kleurpigment aangebracht om een goede hechting te verkrijgen van de glasvezel matten en Polyester.

Het begint al aardig op een echte boot te lijken. Op dit moment is het schuurwerk erg veel en er moet continu met een geventileerde stofhelm worden gewerkt. Als “tussendoortje” werk ik aan de binnenkant aan trappen en vloeren. Binnenkort komt Neef Nico en zijn vriendin Susan een dagje meehelpen.

15-4-2012 Omdat de temperatuur nog te laag is om met polyester te werken ben ik begonnen met de bedrading van de motor en keerkoppeling. Een 20 aderige kabel wordt van de motor naar het dashboard gelegd waardoor de signalen van de meters en indicatoren gaan. Ook de accusets zijn nu geplatst onder de vloer van het stuurhuis. De omvormer van 3000 Watt 220 volt met een laadfunctie van 100 Amp is ook aangesloten. In het dashboard komen tevens de Volt en Ampere meters van de accusets en de bediening van de laders en omvormer. Als motorbediening heb ik gekozen voor een Morse bediening.

17-5-2012 Na lang mijn hersenpan te hebben gepijnigd over het maken van een polyester klusgat heb ik een methode gevonden om deze zelf te maken. Om de gewenste diameter van 110 mm te verkrijgen heb ik als “mal” een PVC Buis genomen. Polyester hecht nl niet op PVC. Een buis van 2 meter wordt met twee lagen Glasvezel en Polyester bedekt. Na uitharden wordt het geheel in de lengterichting doorgeslepen zodat de PVC buis los gemaakt kan worden van het polyester. Dit liep voorspoedig en vervolgens is de doorgeslepen naad weer dichtgemaakt met een strook glasvezel. Als deze bewerking is uitgehard kan er begonnen worden aan het op dikte maken van de buis. Dit zullen ongeveer 15 lagen glasvezel zijn om een dikte van 15 mm te verkrijgen.

De buis met 15 lagen Polyester  is klaar om ingebouwd te worden.

In het voorschip wordt aan de buitenkant en op het dek een gat gemaakt waar de buis wordt ingezet. Om als kluisgat te dienen.

2-6-2012 Het berghout aan SB is klaar. Later komt er een Touw ofwel “Kabelaring” van 9 cm diameter in ter bescherming.

25-6-2012

Ik heb besloten om een dubbel berghout aan te leggen, dit ivm lagere muren en kades. Het onderste berghout zal ongeveer 20 cm boven de waterlijn komen.  Het is wel weer extra werk maar later zal het veel meer bescherming bieden.

Het achterdek dient aan de achterkant een ingang te hebben naar de achterpiek om onderhoud te kunnen plegen aan de roerkoning en de apparatuur zoals hydrauliekpomp, verwarming en water/brandstoftanks. Over de gehele breedte heb ik een bank gemaakt met in het midden een luik voor de toegang. Zo wordt de toegang naar de achterpiek als bank gebruikt en wordt er geen ruimte verspilt.

Tussendoor even een zijaanzicht van het SB gangboord, de achterroef en stuurhut

10-1-2012  Het kluisgat is er in gelamineerd en het anker ingepast. De buis die eerder in het verslag met glasvezelmatten is gemaakt heeft nu zijn bestemming.

12-8-2012. Het casco is af en er kan begonnen worden met het lamineren (aanbrengen) van drie lagen glasvezelmat met polyester. De binnenzijde van het achterdek, boeiing en ingang achterpiek en een deel van de achterroef zijn klaar. Het is een eentonig maar zeer nauwkerig werk. Er mogen geen luchtbellen onder de glasmat zitten. Dit kan osmose veroorzaken met alle gevolgen van dien.

4 lagen op de kop, In de polyester is zwart pigment gebruikt

SB zijde en berghouten zijn ook gelamineerd.

Boeiing achterschip met een grijs pigment in de polyester

2-11-2012.  Eigenlijk is het best eentonig werk op dit moment. Schuren, lamineren en plamuren. Als plamuur gebruik ik polyester 2comp plamuur, zonodig aangelengd met polyester om de plamuur dunner te maken. Het mengen met harder is secuur werk. 2% is moeilijk in te schatten en 1 gram afwegen op 500 gram polyester valt niet mee. Een methode die zeer dicht daar bij komt is: knijp een “worstje” harder in een lijntje, elke cm is +/- 1 gram.

2-12-2012

Aan voorzijde van de voorroef een verhoging gemaakt waar de ankerlier op geplaatst wordt. Dit spaart ruimte aan dek uit en het is gemakkelijker te bedienen.

In de bak is ruimte om de omschakelrelais te plaatsen en de ketting door te voeren naar de voorpiek.

Maart 2013

Roer en Roerkoning geplaatst Deze wordt bediend door een hydraulische 2 richting stuurinrichting van Vetus. Het voordeel is dat er geen kleppen hoeven aangestuurd. De bediening is via een joystick. Later wordt hier een automatische piloot van Radio Zeeland aan toegevoegd.

April 2013     Generator geplaatst 1 cylinder diesel met 5 kva 220 volt.

Naast de generator staat ook de hydrofoor die zorgt voor drinkwaterdruk. Aan het achterschip de twee RVS uitlaten voor hoofdmotor en generator.

Mei 2013 De electra is aan de beurt. Gel accuset van 120 Amp 24 volt en een 240 Amp 24 volt loodset geplaatst. De 12 volt set is een AGM 200 Amp. Voorin komt nog een set van 400 Amp 24 volt

De 4 shunts voor de Ampere meters

1600 Watt Victron Atlas

3000 Watt Zephyr omvormer en de drie Victron Skylla: 24/75, 24/50 en een 12/25

Als er walstroom aanwezig is waar laag verbruik gewenst is staan er onder het dashboard drie laders: een Sterling 3x25 24 Volt, Een Nemo 3x25 12 Volt en een Mastervolt 25 Amp 12 Volt.

Het begin van de bedrading van het dashboard.

Juni 2013, De boegschroef wordt ingebouwd. Een Vetus 75 Kgf van 185 mm 12 Volt 120 Amp.

September 2013: De voorroef is aan de beurt. Betimmeren van wanden en plafond. Inbouwen van bed en kasten

Stuurhuis/woonkamer betimmeren. Overal wordt LED verlichting geplaatst. Onder het gangboord kastjes.

De badkamer, Inbouwreservoir geplaatst, alles met WEDI board bekleed, waredicht afgewerkt met kimband. Betegeld, gevoegd en gekit. Douchebak geplaatst en inspectieluik in de vloer en wanden. Plafond met waterbestendige delen en LED verlichting.Rondom raam afgewerkt met aluminium profiel. Koofje met daarin een mini luxaflex.

 

Daarna de keuken:

Trap gemaakt, Achterdeur met alu profiel, Motorcompartiment met luiken. Bekleding wanden, plaatsen keukenblok, aanrecht, koelkast en kookplaat (bauknecht 3 pits omgebouwd naar butagas) Wanden boven aanrecht betegeld. Plafond met LED spots. Inspectieluiken ion de vloer.

Mei 2014: bekleden stuurhut met vinyl en afgewerkt met alu profiel. Tussen de ramen is een kolom waar de bedrading voor antennes en navigatie door gaat.

Vloer bekleed met PVC Laminaat en verlijmd. Randen en luiken afgewerkt met aluminium profiel. Treap aan beide kanten gemaakt met berging onder de trap aan SB en aan bb acculaders.

Juni 2014:  Na informatie en offerte voor twee schuifdeuren besloten om ze zelf te gaan maken. Een hele ondernemeing, Z profiel rondom en een zware rail met elke deur 3 geleiders op kogellager. Deur uitgevoerd in watervast betonplex en rondom u profiel. Daarin een aluminium raam. Aan de binnenkant met wit pvc bekleed.

Eer van mijn werk:

Zomer 2014 gekozen als mooiste klus van zuid Nederland bij Bouwmaat. In deze maand tevens een redactioneel stuk in de schuttevaer door Tessa Heerschop.

Winter 2014/2015: CV HR ketel omgebouwd naar LPG/Butagas en geplaatst aan SB. Via een luik in de badkamer bereikbaar. Aan SB een 20 Liter boiler geplaatst en frequentiepompen geplaatst voor drinkwater en dekwas/toilet water. Ketel loopt op 220 volt via een sinus omvormer met aarde aan massa om een virtuele nul te creëren.

Leidingwerk tbv water en CV geplaatst en afgewerkt. Pomp voor dekwas en toilet voorzien van een automatische ontluchter en filter. Achter de generator staat de Vetsmeer unit electrisch aangedreven.

Mei 2015: Ankerlier geplaatst met mastje van RVS er bovenop. Ketting gaat door een buis naar de voorpiek waar hij in een bak loopt met een waterloop naar buiten ivm regen en buiswater afvoer. Ketting is met 13 mm wat groot uitgevallen. Lier wordt aangedreven door een electromotor 24 volt 2000 watt. Aan BB zit een verhaalkop.

Vervolg vind u op Bouwverslag 3