Wat vooraf ging

Een ontwerp zat al in mijn hoofd: Een platbodem met een achterschip in de vorm die je bij een duwboot tegenkomt. De Kimmen 45 graden 20x20 cm en een scherp voorschip. Een tekentafel was op maarktplaats.nl zo gevonden voor 50 euro in Weert. Vervolgens was de bouwtekening in drie dagen gemaakt.

 

Via Marktplaats.nl vond ik al snel een geschikte motor met keerkopeling. Ik heb gekozen voor een Mercedes 621 dieselmotor van 50 Pk met een keerkoppeling van het merk Paragon type 23-L. Voor de Mercedes en paragon zijn nog heel goed onderdelen te krijgen en het vermogen zou voldoende moeten zijn. Ik moest er voor naar Herkingen rijden om hem op te halen bij de familie Vollaert. Op 8 augustus 2007 was de motor klaar voor gebruik na een onderhoudsbeurt en verstuivers vernieuwd. Op een houten fundament en een autoradiator als tijdelijke koeling verliep het proefdraaien succesvol.

 

Op 21 augustus 2007 was het eindelijk zover: Er was een loods beschikbaar waar ik mijn boot kon gaan bouwen. De ruimte was voorheen een champignonkwekerij van de familie Pleunis uit Stramproy. De huur is betaalbaar en de mensen aardig en behulpzaam. Harry komt zelfs regelmatig met kennissen een kijkje nemen hoe het gaat. De afmetingen van de ruimte zijn 15 meter lang en 5,50 meter breed.
De hoogte is 3,50 meter, ruim voldoende dus om de bouw te starten. 

PROJECT Amanda