Het Bouwverslag

21-09-2007 Het eerste bakboord zaathout aan de achterzijde uitgevoerd in 4 lagen 18mm multiplex.

Zoals op deze afbeeldingen goed te zien is wordt alles in verband in elkaar verlijmd om een solide constructie te verkrijgen.

22-9-2007 Stuur en bakboord Zaathouten en de eerste kattespoor, die samen de basis voor het achterschip gaan vormen. De middelste twee langsspanten zijn aangebracht ter versterking zodat later de schroefas en roerkoning er tussenin kunnen worden geplaatst.

Het begin van het onderste deel van de spanten

Zodra de spanten er allemaal in zitten, wordt eerst de onderste helft van de boot in zijn geheel omgedraaid. Daarna wordt als volgende stap de bodem en onderste deel van de zijden volledig afgebouwd. Als de spanten in volle hoogte zouden zijn gemonteerd was het niet mogelijk om in de hal het hele casco om te draaien. Als de beplating er op zit en volledig is afgewerkt met een laag glasvezel mat en Epoxy zal de boot wederom omgedraaid worden zodat de rest van de spanten en zijden er op kunnen. Ik heb gekozen voor deze methode omdat de hoogte van de ruimte het niet toe zou laten om het gehele casco om te draaien.

13-10-2007 De zijspanten zitten er in en de ronding van het achterschip is te zien

19-10-2007 Het begin van het voorschip: de mal om de spanten op uit te meten, deze wordt later weer verwijderd. Hierna komen de voorspanten er in.

6-10-2007 Hieronder rechts is de stalen fundatie voor de motor geplaatst.

De spantverbinding wordt met epoxy gemengd met houtschuursel verlijmd.

De droogtijd van de epoxy is op dit moment 2 dagen wegens een lage temperatuur van 10 graden.

Alles wordt vast gezet met schroeven die na het uitharden van de epoxy weer worden verwijderd.

 

21-10-2007 De spanten van het voorschip, deze moeten zeer sterk worden uitgevoerd.

24-10-2007 Constructie van het voorschip met een gedeelte van de zijbeplating, waarna de mal is verwijderd.

26-10-2007 Nadat de zijplaten er op zitten worden de kimmen schuin afgezaagd en geschaafd. Hierna komt de kimbeplating er op. De kimbeplating wordt in twee lagen van 9mm kruislings aangebracht om een solide constructie te krijgen.

De binnenzijde wordt verstevigd in de naden met een strook glasvlies en epoxy.

Nadat het voorschip is voorzien van de kimbeplating worden de kimmen van het middenschip er op gezet.

PROJECT Amanda

1-11-2007 De kimbeplating zit er op. Het schip kan gekanteld worden. Daarvoor moet er een tweetal frames onder geplaatst worden met zwenkwielen. Alles moet voorbereid worden zodat de boot naar buitengereden kan worden.

25-11-2007 Alles staat klaar en de boot kan naar buiten

1-12-2007 Als de boot buiten staat worden de frames met zwenkwielen aan de bovenkant vastgemaakt zodat het weer naar binnen gereden kan worden.

Langzaam maar zeker en met de nodige voorzichtigheid!

Het is gelukt! Nu weer naar binnen en klaar is …..  Kees

Klaar voor de volgende ronde! Nu kunnen de vlakplaten er op worden gemaakt.  Hierna wordt het vlak, kimmen en zijden geschuurd en voorzien van epoxy op glasweefsel

Erik, mijn ex schoonzoon en Geert Joosten, bedankt voor jullie hulp!

Na een periode van lage temperatuur is het op 2 februari boven 5 graden. Vol energie gaan we er weer tegenaan om de achterstand in te lopen.

Spanten in het achterschip, onderlinge afstand 20 cm.

Eerst worden stroken van 9mm, 10 cm breed, in de lengterichting op de spanten gelijmd. Vervolgens worden in de breedte dezelfde maat stroken gelijmd.

Voordat de kont wordt dichtgemaakt moet de schroefaskoker op zijn plaats worden gezet. Als de boot later weer gekanteld is zullen de compartimenten waar de koker doorheen loopt gevuld worden met een epoxy/vulmassa om stijfheid en waterdichtheid te garanderen.

Op 15 februari is het achterschip 18mm dik en voorzien van de schroefaskoker. Het geheel is voldoende uitgehard om alle (+/- 3500) schroeven er weer uit te draaien.

De volgende stap is het aanbrengen van de Kattesporen. Langs de motorfundatie liggen twee zaathouten die doorlopen tot het voorschip.

Het vlak onder de machinekamer is klaar dat betekend dat het vlak er voor de helft in zit.

Het middenschip wordt voorzien van zaathout en kattesporen.

8-3-2008

Alle kattesporen en zaathouten zitten er in. Zoals op de foto heel goed te zien is zijn er waterlopen in gezaagd voor het vlak er op komt.

De eerste vlakplaten zijn bevestigd, waarna een tweede laag beplating wordt aangebracht zodat het vlak een totale dikte krijgt van 36mm

Totaal heeft de boot over de gehele lengte 4 zaathouten, aan de zijden een dikte van 72mm en de twee middenzaathouten elk 54mm

9-3-2008

Het vlak zit er voor een groot deel in. Hierna worden de kimmen vedubbeld en als laatste het vlak. Zie hieronder voor een uitleg.

Vlak, Kim en zijbeplating worden in verband verlijmd. Zie hierboven hoe een goede verbinding zorgt voor een solide bouwmethode. Elke plaat heeft een dikte van 18mm. De beplating krijgt dus een totale dikte van 36 mm.

31-3-2007, De beplating van het vlak zit er op. Alle scherpe hoeken worden afgerond, waarna 3 diktes stroken rovingweefsel 600 gram over de hoeken worden aangebracht. Dit ter versteviging en bescherming van de kimmen. Als weefsellagen om hoeken geplakt worden dienen deze diagonaal te worden afgeknipt zodat deze beter buigbaar zijn.

De tweede laag op het achterschip wordt in stroken bevestigd omdat de ronding te klein is om een hele plaat te bevestigen

7-5-2008, Het onderwater gedeelte van het achterschip is klaar en met een laag Glasvlies bekleed.

De volgende stap: het onderwatership moet een aanpassing ondergaan, er wordt een kom van 20 cm aangebracht zodat het schip straks 20 cm minder diep hoeft te gaan en de schroef toch voldoende water krijgt.

De kom zorgt als het ware dat er een soort vacuum ontstaat in het onderwaterschip.

De bedoeling van de kom is dat er geen lucht onder het achterschip slaat bij golfslag en dat de schroef zelfs gedeeltelijk boven de waterlijn uit mag komen.

28-6-2008, Het achterschip wordt uitgebreid met een stalen straalbuis. Allereerst wordt er de plaatdikte van 10mm uitgefreest. Als de buis op de basisplaat is gelast en de twee gaten voor de roerkoning geboord wordt het geheel met 10 m12 tapeinden door de zaathouten geschroefd.

De lege ruimte tussen hout en staal wordt dichtgegoten met epoxy. Later wordt nadat de tapeinden af zijn gesneden meerdere lagen glasvlies aangebrachtom er zeker van te zijn dat staal en houtverbindingen volledig zijn afgedicht en gesealed.

20-9-2008:

Schroefaslagers in de straalbuis monteren in een rvs verloopbus. Rob, mijn collega en lasser heeft op een zeer vakkundige wijze het laswerk verzorgd.

 

Doordat ik gebruik maak van een straalbuis kan ik niet de standaard schroefaslagers gebruiken. Volgens eigen specificaties zijn de bronzen lagerbussen en rvs inlasbussen gedraaid door een lokale draai en frees werkplaats. Voor een schets zie bij rubriek techniek, schroefas.

14-7-2008, Vandaag is begonnen aan de 4 lagen glasvlies 600 gr/m2 op het vlak van totaal 5mm.

Op grote vlakken werk ik met de nat op droog techniek. De mat ligt op zijn plaats zonder golven of ongelijkheden. Met een grote vachtrol wordt ruimschoots epoxy opgebracht. Nadat de epoxy ingetrokken is wordt met een spackmes het glasvlies aangedrukt en overtollig epoxy verwijderd. Dit gaat in stukken van twee meter waarbij telkens het overtollige epoxy voor het volgende stuk wordt gebruikt. Zoals op de foto te zien is kan het glasvlies heel goed om hoeken gelegd worden. Dit vereist wel een beetje ervaring om het zonder kreukels te doen.

Natasja, mijn behulpzame dochter laat op de foto zien hoe glasvlies aangebracht wordt. Kleine stroken worden “getamponeerd”

18-9-2008:

Alle glasvlies is aangebracht en hieroverheen 6 lagen epoxy om het glasvlies goed in te sealen. Dit is zeer belangrijk om osmose te voorkomen. (zie techniek,osmose) In totaal zitten er op het vlak 6 lagen en op de kimmen en stootgevoelige randen 10 lagen weefsel. Elke laag weefsel heeft 1mm dikte.

21 April 2011 Weer een mijlpaal bereikt:

Het onderwaterschip is naar buiten gereden om dmv een 40 tons kraan omgedraaid te worden. Hierna wordt ze weer naar binnen gereden om verder afgebouwd te worden.

Na 1.5 uur is Amanda gedraaid en kan weer terug in de loods om afgebouwd te worden.

19-5-2011  De spanten van het voorschip worden uitgezet en vervolgens met de eerste laag platen bekleed

21-5-2011 De ruwbouw van het voorschip is klaar inklusief de boeing en bolderkasten

20-7-2011 De spanten van het achterschip worden uitgezet en de beplating aangebracht

Nadat het voor en achterschip met de zijen verbonden zijn is het achterdek aan de beurt. Het achterdek moet voldoende ruim zijn om plaats te bieden voor zes personen. Onder het achterdek komen ook de tanks.

28-11-2011 Nadat het achterdek af is kan de achterroef en het stuurhuis/woongedeelte opgebouwd worden. De achterroef herbergt aan SB de badkamer, midscheeps de machinekamer met daarboven een slaapplaats en aan BB de keuken en achteringang. De ramen die geplaatst worden zijn overgenomen van het Ms Anna Jacoba. Deze ramen heb ik geheel gereviseerd en voorzien van nieuwe rubbers.

Voor de opbouw is heb ik gekozen voor spanten van 25 mm en beplating van 18mm dik. De motor is er reeds ingezet omdat dit de inbouw vergemakkelijkt. Op een later tijdstip door een raam of deur ia enkel vragen om problemen. Later kan bij reparatie de motor wel weer door het achterraam naar buiten maar ik ga er van uit dat dit de eerste aantal levensjaren niet nodig zal zijn. Voor het dak zal 25mm beplating voldoende moeten zijn met spanten van 60mm dik. Beter te zwaar bouwen als later door het dak zakken :-) De achterroef is 40 cm lager om vanuit de stuurhut daar overheen te kijken en een goed achteruitzicht te waarborgen.

4-12-2011 De voorroef is aan de beurt, deze zit voor de stuurhut en biedt ruimte voor een tweepersoons slaapkamer.

15-12-2011 Het dak van de stuurhut wordt ondersteund door stalen kokerprofielen van 60x60x3 mm. Hiervoor heb ik gekozen omdat een houten dakspantconstructie de dik zou worden.